08 09


Geschreven op 08.09.2011
door : Michiel Pot

Alternatief kerstpakket

Komende periode beginnen de voorbereidingen voor de jaarlijkse kerstpakketten weer. Wij zijn er op tijd bij en dragen je graag wat 'out-of-the-box' (letterlijk) ideëen aan. Lees de volgende waargebeurde anecdote en volg het voorbeeld van Gerrie.
Onze Josephine kreeg twee jaar geleden een telefoontje van Gerrie. Gerrie was werkzaam voor een groot Amerikaans bedrijf. Zij werkte bij de Nederlandse vestiging op het hoofdkantoor, samen met ongeveer 140 collega's. Nu was het gebruik bij dat bedrijf dat ze elk jaar met het hele hoofdkantoor een middag en avond op stap gingen. Er werd dan een groot schip gehuurd waarmee ze buitengaats gingen en vervolgens werd er gegokt, kleiduiven geschoten, gegeten en gedronken en dansend en meezingend met een fijne artiest de avond ingegaan. Een groot feest dus.

18 08


Geschreven op 18.08.2011
door : Michiel Pot

5 basisprincipes voor een outreach programma

Eén van de vele manieren waarop een organisatie bezig kan zijn met meaningful marketing is door de inzet van outreach programma's. Robin Good heeft al meer dan 10 jaar ervaring met het ontwikkelen en implementeren van deze programma's die ook wel community investment programma's of good events worden genoemd.

Diana Ross zong het al: "reach out and touch, somebody's hand…". Het is bij uitstek de manier voor een bedrijf om iets te doen voor de maatschappij en vervolgens iets terug te krijgen. Want het werkt bij bedrijven net als bij mensen; als je iets geeft aan een ander, maak je twee mensen gelukkig.
Het is daarvoor wel voorwaarde dat het programma is opgebouwd op 5 goed uitgedachte en uitgewerkte uitgangspunten.


05 08


Geschreven op 05.08.2011
door : Michiel Pot

VAKANTIETIP: Filantropische concept store in Parijs

Tussen de bekende opvallende concept stores in Parijs als Spree, Colette, Auguste en Killiwatch is sinds kort een concept store te vinden van een hele nieuwe soort. Een creatieve concept store gericht op de bewuste consument. De store heet Merci en is opgericht door Marie-France en Bernard Cohen, oprichters van de kledinglijn Bonpoint. Het bijzondere is dat de gehele winst van Merci wordt gedoneerd aan een stichting voor jonge vrouwen in Madagascar.
Het concept voor de winkel is volgens de bedenkers geboren uit een droom. En die droom is ook verwerkt in het ontwerp en de inrichting van de de winkel. De decoratieve rode Fiat Cinquecento bij de ingang is het begin van het gebruik van veel bijzondere accessoires die inderdaad soms uitnodigen tot dromen.


28 07


Geschreven op 28.07.2011
door : Michiel Pot

Google maakt vrienden in Japan

Alle bedrijven, groot en klein, nationaal of multinationaal, zijn onderdeel van de maatschappij. Daardoor zijn ze per definitie maatschappelijk betrokken en verantwoordelijk. Want hun handel en wandel zal op één of andere wijze invloed hebben op het reilen en zeilen van de maatschappij. In die maatschappij leven en wonen ook consumenten, medewerkers en aandeelhouders. Het is dus vanzelfsprekend dat bedrijven er belang hebben dat hun invloed op dat reilen en zeilen positief is. Want alle deelnemers aan de maatschappij hebben een aantal gemeenschappelijke waarden. Het gaat erom dat je als bedrijf die gezamenlijke waarden herkent, benoemt en beschermt.

Google is een bedrijf dat erg goed is in het vinden en aanspreken van die gemeenschappelijke waarden. Het is ongelofelijk actief als het gaat om het combineren van  'doing good' met 'making money'. Dat kun je o.a. zien als je hier kijkt. Toch leek deze strategie in japan tot nu toe niet zo succesvol te verlopen als in de rest van de wereld. De wereldwijde webgigant probeert al jaren om ook in Japan met haar merk op het gebied van zoektechnologie en social networking op de eerste plaats te komen voorbij de lokale nummer 1 Yahoo. Het land heeft de tweede grootste online advertising markt na de Verenigde Staten en de Japanners hebben het niet zo op Google na een aantal blunders die het bedrijf in het verleden in Japan heeft gemaakt rond privacy. Toch is het bedrijf terughoudend in het optuigen van een grote traditionele marketing campagne om de sympathie (en de Yen) van de Japanner te winnen.

26 07


Geschreven op 26.07.2011
door : Michiel Pot

NRC Charity Award

De NRC wil niet alleen een krant voor het hoofd, maar ook voor het hart zijn. Vanuit die gedachte is het deze week begonnen met een campagne om de non-profitsector, de reclamewereld en de krant samen te brengen onder de naam NRC Charity Awards.

Vanaf deze week zal er elke dag een inzending worden geplaatst voor deze awards. De komende 3 weken is het de krant 'voor het goede doel'. Elke dag een dubbele advertentiepagina voor steeds een andere charitatieve instelling. Lezers kunnen tot en met 25 augustus op internet stemmen. Een vakjury zal dat eind augustus doen.