11 11


Geschreven op 11.11.2011
door : Michiel Pot

De winst van Viviane

Een uitverkochte zaal op woensdag 9 november in theater de Kampanje in Den Helder. Het stuk: de monoloog: “Het Verlies van Viviane”. Viviane komt het toneel op en doet haar bekentenis. ‘Ik pies in mijn broek’.

Het publiek bestaat uit professionals en ervaringsdeskundigen. Bekkenfysiotherapeuten, medewerkers van het Gemini Ziekenhuis, donateurs van de Stichting Bekkenbodem Patiënten en vrouwen die incontinent zijn en daar al aan behandeld worden. Of juist niet. En vrouwen die (nog) niet incontinent zijn maar wel nieuwsgierig naar dit toneelstuk. Af en toe klinkt instemmend geroezemoes. Soms een snik van herkenning. Dan een ontladende lach. Viviane wil incontinentie bespreekbaar maken.

Na het slotapplaus neemt actrice Frederiek Voskens het woord over van haar alter ego Viviane. Ze vraagt de aanwezige specialisten van het Gemini Ziekenhuis op het podium te komen om te debatteren en vragen te beantwoorden.

03 11


Geschreven op 03.11.2011
door : Simon Werkendam

Winst maken? Je moet er niet aan denken!

Nou denkt u natuurlijk: die Werkendam is niet goed bij zijn hoofd!
Maar geef me even een minuutje om het uit te leggen.
Van de week sprak ik een aantal managers. Ervaren kerels waren het en misschien is dat meteen ook wel het probleem. Want ze zijn allemaal opgegroeid in het Angelsaksische tijdperk waarin targets, resultaten en winstdoelstellingen de belangrijkste woorden zijn in hun dagelijkse taalgebruik. Ze beweerden in koor dat winst maken het primaire doel is van hun bedrijf. Onzin! zei ik...

03 11


Geschreven op 03.11.2011
door : Simon Werkendam

Tex Gunning is een Robin Good.

Begin oktober was er ‘De Week van het Onderwijs’, een week later gevolgd door ‘De Week van de Opvoeding’. Waarom twee verschillende weken? In zijn NIVOZ-lezing betoogde AkzoNobel-topman Tex Gunning dat opvoeding en onderwijs onafscheidelijk zijn: “We kunnen onze kinderen niet de oplossingen meegeven voor de problemen van de toekomst. Maar we kunnen ze wel leren op een bepaalde manier te denken, om samen te werken en samen te leven.”

Onderstaande tekst is door Geert Bors gecomprimeerd uit de volledige NIVOZ-lezing die Tex Gunning op 13 oktober verzorgde in Zeist onder de titel ‘Value Based Education’. Deze lezing werd mede mogelijk gemaakt door de Triodos-bank, die haar accommodatie beschikbaar stelde. De komende weken verschijnen meer bijdragen naar aanleiding van deze bijeenkomst.

17 10


Geschreven op 17.10.2011
door : Simon Werkendam

Maatschappelijk betrokken bier drinken.

Maatschappelijk betrokken bier drinken? Jazeker dat kan. Kijk maar eens naar dit filmpje van Norte. 


05 10


Geschreven op 05.10.2011
door : Michiel Pot

Wereldburger wil dat bedrijven de wereld verbeteren.

Consumenten uit de tien landen met het grootste bruto binnenlands product, willen dat bedrijven meer verantwoordelijkheid gaan nemen bij het oplossen van maatschappelijke problemen. De consumenten geven aan ze hun eigen bestedingspatroon en merkloyaliteit al inzetten om hun eisen kracht bij te zetten. Dat blijkt uit een gisteren verschenen rapport van Cone Communications en Echo Research. De titel, GLOBAL CR OPPORTUNITY STUDY 2011 benadrukt dat het vooral een studie is die als doel heeft kansen die corporate responsibility creëert in kaart te brengen. De totale bevolking van de onderzoekslanden (Verenigde Staten, Canada, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Rusland, China, India en Japan) vertegenwoordigt ongeveer de helft van de wereldbevolking. Het onderzoek is gedaan onder tienduizend consumenten.