16 06


Geschreven op 16.06.2011
door : Michiel Pot

Meaningful Marketing in de Schouwburg

In 1943 schreef Robert Johnson, één van de broers Johnson & Johnson, het Johnson & Johnson Credo. Vanaf die dag hangt dat credo in de hal van elke Johnson & Johnson vestiging. Als je het vandaag leest had het heel goed in deze tijd geschreven kunnen zijn. Het is een statement waarin het bedrijf haar maatschappelijke verantwoordelijkheid verwoord en zich daaraan committeert. Het credo zegt dat Johnson & Johnson zich verbonden voelt met al haar stakeholders. Terwijl de triple-p benadering nog niet bestond gaat het al duidelijk over het evenwicht tussen People, Planet en Profit. Het is dan ook niet verrassend dat het bedrijf al jaren in vele rankings voorkomt als het gaat om verantwoord ondernemen. Bij Robin Good was het dan ook aanleiding tot een klein feestje toen wij begin 2009 de pitch wonnen om het meaningful marketing project Viviane voor Johnson & Johnson Medical in Nederland en België op te gaan zetten.

Het meaningful marketing probeert bij te dragen aan de oplossing van een maatschappelijk probleem rond incontinentie bij vrouwen. Doordat veel vrouwen daar namelijk niet over durven te praten worden zij er ook niet aan geholpen, terwijl dit vaak heel goed mogelijk is. Viviane probeert het juist bespreekbaar te maken. Het concept dat Robin Good creëerde kwam daarom onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse Stichting Bekkenbodem Patiënten en het Belgische Pirus tot stand. Het bestaat uit een toneelstuk “Het Verlies van Viviane”, een website en een marketing en pr campagne. Het toneelstuk wordt per regio opgevoerd en gepromoot. Eind 2010 was er een première in Utrecht en in de stadsschouwburg Gent. En in april 2011 ging het stuk voor de regio Groningen/Friesland in première in de stadsschouwburg in Groningen. In 2011/12 wordt het stuk in 10 grote regionale schouwburgen in Nederland en België opgevoerd. Daarna kan het toneelstuk bij de SBP in de regio worden aangevraagd door ziekenhuizen of bijvoorbeeld vrouwenverenigingen.