26 03


Geschreven op 26.03.2012
door : Simon Werkendam

CRISIS. Tijd voor een MARKETING RE-MIX

CRISIS. Tijd voor een MARKETING RE-MIX .

De crisis waar we maar niet uit lijken te komen dwingt ons om te veranderen. Hervormen noemen ze dat in Den Haag. Als wij van de afdeling marketing en communicatie aan veranderen denken dan hebben we het over het re-mixen van de Marketing. En hoe doe je dat dan?

Je onderscheiden op basis van bijvoorbeeld de P van Product is slechts weggelegd voor de Apple’ s en Audi’s van deze wereld. Echte product innovaties zijn zeldzaam geworden, Research en development is kostbaar en vanwege stakeholders value, allang weg gesaneerd bij de meeste bedrijven.

Ook Prijs biedt niet veel ruimte voor onderscheid. Een veel gehoorde kreet in de ‘handel’ luidt: ‘..het bloed loopt eruit’, waarmee wordt bedoelt dat de marge minimaal is.
Kijk maar naar de hoeveelheid gannef, de bergen papier, die je wekelijks in de bus krijgt. Het is één groot ‘Van Voor’- festival.

Over Plaats kunnen we ook kort zijn. Als je niet on line bent besta je niet.

Dan blijft er van de klassieke P’s de P van Promotie over. Oftewel reclame.
En omdat de fabrikanten/marketeers niet meer met iets onderscheidends kunnen komen, mogen de jongens en meisjes van de reclame het probleem oplossen. Tom Poes verzin een list. Daar ligt dus de bron van veel irrelevante reclame waarmee we al jaren worden geteisterd. Overigens vaak uitgezonderd door de merken met de grote budgetten zoals Nike en Coca Cola die gelukkig veel mooi en goed werk bij ons in Nederland laten maken.

Hopeloos geval of niet?

Integendeel. Met een beetje re-mix van wat we al voor handen hebben is het onderscheid zo gemaakt. Echter, re-mix of liever re-focus is essentieel. En natuurlijk de broodnodige moed om te durven veranderen. Maar dat weten we ook al jaren: “No guts, no glory”.

Om het verschil te maken moeten we om te beginnen de 5e P van People erbij halen. Dat is precies waar de kansen liggen want met de focus op de P van People brengen we de Menselijke Maat in de marketing. De menselijke maat kan als geen enkele andere P het broodnodige onderscheid maken. Samengevat in deze eenvoudige vergelijking:
∆ = C + T oftewel: Onderscheid door Creativiteit & Toewijding. Iets mooiers en menselijker kun je niet verzinnen. Exclusief wel te verstaan.

Maar hoe krijg je bijvoorbeeld al die droevige bankmedewerkers s ‘morgens weer juichend uit hun bed? Hoe krijgen we medewerkers die de laatst decennia altijd ondergeschikt zijn gemaakt aan de andere P’s van de marketing mix, gemotiveerd?
Niet door meer te gaan betalen. Loon is een hygiëne factor, dat moet gewoon goed zijn. Punt. Ook niet door ze nu te gaan vleien met teksten als: ik heb het altijd al geweten, het draait om jullie. Kom op we gaan ervoor! Zie je al die middelvingers al in gedachten?

Introducing: de 6e P van Purpose; Meaningful Marketing

Zoals Dan Pink heeft aangetoond in z'n ‘must see’ animatie zijn wij mensen van oorsprong Purpose Maximisers en geen Profit Maximisers.
Profit is natuurlijk de belangrijkste P van het hele stel, als we tenminste de continuïteit van de onderneming belangrijk vinden, maar is hoe dan ook een resultaat van de mix van die andere P’s. Wij mensen laten ons maar beperkt een worst voorhouden. Meer geld is onvoldoende om medewerkers duurzaam te motiveren. Zingeving wel.

De sleutel voor succes: de 6e P van Purpose.
Hiermee geef je antwoord op de vraag welk groter goed we als onderneming dienen en geef je medewerkers een reden om s ‘morgens hun bed uit te springen. Met andere woorden wat heeft de klant, nee de mensheid er eigenlijk aan dat wij doen wat we doen?

Medewerkers van betekenisvolle bedrijven staan s ‘morgens gemotiveerd op en hebben zin om naar hun werk te gaan. Melden zich dus ook veel minder vaak ziek.
Dat is natuurlijk prachtig. Maar de echte succes bonus is dat klanten graag ambassadeurs worden van een merk/onderneming dat blijk geeft van een sociaal maatschappelijk bewustzijn en invulling geeft aan de roep om duurzaamheid en Good Citizenship.

Meaningful marketing
Meaningful marketing betekent dus een re-mix van de marketing, waarmee je je scherp en onderscheidend betekenisvol kunt (her)positioneren in de Nieuwe Realiteit waar sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid randvoorwaarden zijn.
En denk nou niet meteen dat je dat niet kan. In Amerika is een wc-papier fabrikant betekenisvol voor z’n klanten. Niet omdat ze beweren dat je er schonere billetjes van krijgt, maar omdat ze ook een handige Iphone app aanbieden waarmee je een schoon openbaar toilet in een stad kunt vinden. Handig voor moeders met kinderen, zwangere vrouwen, incontinente bejaarden en andere trouwe klanten van het kleine kamertje. Dat is dus ook betekenis geven aan wat je doet.

De geremixte marketing is Meaningful Marketing oftewel betekenisvolle marketing. De marketing mix is die van de 6 P’s. In de jaren ‘60 wisten ze ook dat al: It’s all about P’s.