03 11


Geschreven op 03.11.2011
door : Simon Werkendam

Winst maken? Je moet er niet aan denken!

Winst maken? Je moet er niet aan denken!

Nou denkt u natuurlijk: die Werkendam is niet goed bij zijn hoofd!
Maar geef me even een minuutje om het uit te leggen.

Van de week sprak ik een aantal managers. Ervaren kerels waren het en misschien is dat meteen ook wel het probleem. Want ze zijn allemaal opgegroeid in het Angelsaksische tijdperk waarin targets, resultaten en winstdoelstellingen de belangrijkste woorden zijn in hun dagelijkse taalgebruik. Ze beweerden in koor dat winst maken het primaire doel is van hun bedrijf.

Onzin! zei ik.

Nadat ik had beweerd dat winst maken voor een bedrijf hetzelfde is als zuurstof voor een mens, zeiden ze opgelucht dat we elkaar gelukkig toch goed begrepen en het over hetzelfde hadden.
Maar dat is niet zo.
Want het gaat om focus. Wij mensen denken toch ook niet de hele dag: fck ik moet nog adem halen?

Stel je eens voor dat alle medewerkers s ‘morgens hun bed uitstappen met de gedachte: ik moet vandaag weer winst maken! Zie je het al voor je: komt een klant de winkel binnen en die verkoopster denkt: ah ff wat winst maken. Of je belt een leverancier en je krijgt onmiddellijk zo’n gevoel van ik lijk wel een wandelende portemonnee, die gozer moet zeker z’n target nog halen!

Bedrijven die niet aan winst denken maar aan blije klanten maken meer winst. En daar moet je dus op gefocust zijn. Blije klanten. Zeker nu.
Ademend de Nieuwe Realiteit in.