28 09


Geschreven op 28.09.2011
door : Michiel Pot

Voorbeelden van meaningful marketing

Marketingmensen zijn natuurlijk altijd op zoek naar vernieuwende en vooral onderscheidende manieren van adverteren om een product of dienst op te laten vallen. Hard schreeuwen of de waarheid met een paar korreltjes zout nemen worden daarbij van oudsher niet geschuwd. Nog niet zo heel lang geleden zaten we bijvoorbeeld naar commercials te kijken die ons beloofde dat een bepaald wasmiddel 'witter dan wit waste'. Meer creatieve geesten zoeken het tegenwoordig gelukkig steeds vaker in campagnes die oprechter en betekenisvol zijn.

Een goed voorbeeld is Nike Plus. Nike biedt hardlopers een handige social tool om beter, gezonder en leuker hard te lopen. Nike heeft zich verdiept in haar doelgroep en iets bedacht dat van betekenis is voor die doelgroep. Nike voegt dus iets van waarde toe aan het leven van die doelgroep. En in essentie is dat wat meaningful marketing doet. Waarde toevoegen aan het leven van mensen.

Mensen zijn daardoor welwillender om naar boodschappen van merken en bedrijven te luisteren. Ze vertellen het door en de kans op media aandacht is groot. Maar vooral vergroot het op een ongelofelijke manier de loyaliteit van mensen aan merken. Dat is de karmanomische wet die zegt dat als een merk het leven van mensen verrijkt het daar zelf beter van wordt. Omgekeerd geldt dat als een merk het leven van mensen verarmt, het daar op den duur zelf slechter van wordt. Alles bij elkaar heeft meaningful marketing de kracht om een merk te onderscheiden van de concurrentie. En daar is het natuurlijk om te doen.

Ook heel krachtig is het om een algemeen belang als uitgangspunt te nemen van een meaningful campagne. Bijvoorbeeld de herinneringsminuut van Yarden. Iedereen heeft wel iemand verloren die hij mist. Yarden heeft een virtueel monument opgericht voor al deze mensen. Of een mooi voorbeeld is Dove die het durft op te nemen tegen het schoonheidsideaal en alle vrouwen in haar waarde wil laten.

Als meaningful marketing echt wordt gekoppeld aan een goed doel komt het dicht bij cause marketing. Uit onderzoek in 2008 bleek dat 87 procent van de consumenten naar een vergelijkbaar merk overstappen als ze dat kunnen associëren met een goed doel. Zo is bijvoorbeeld Bakkersland in 2011 in zee gegaan met de stichting Kika en doet Becel dat natuurlijk al jaren met de Hartstichting.

Mocht je zelf voorbeelden van meaningful marketing kennen, mail het ons dan. Zeg er ook vooral bij waarom je het goed of slechte voorbeelden vindt. Wij zullen er hier dan over schrijven.