28 07


Geschreven op 28.07.2011
door : Michiel Pot

Google maakt vrienden in Japan

Alle bedrijven, groot en klein, nationaal of multinationaal, zijn onderdeel van de maatschappij. Daardoor zijn ze per definitie maatschappelijk betrokken en verantwoordelijk. Want hun handel en wandel zal op één of andere wijze invloed hebben op het reilen en zeilen van de maatschappij. In die maatschappij leven en wonen ook consumenten, medewerkers en aandeelhouders. Het is dus vanzelfsprekend dat bedrijven er belang hebben dat hun invloed op dat reilen en zeilen positief is. Want alle deelnemers aan de maatschappij hebben een aantal gemeenschappelijke waarden. Het gaat er dus om dat je als bedrijf die gezamenlijke waarden herkent, benoemt en beschermt.

Google is een bedrijf dat erg goed is in het vinden en aanspreken van die gemeenschappelijke waarden. Het is ongelofelijk actief als het gaat om het combineren van 'doing good' met 'making money'. Dat kun je o.a. zien als je hier kijkt. Toch leek deze strategie in japan tot nu toe niet zo succesvol te verlopen als in de rest van de wereld. De wereldwijde webgigant probeert al jaren om ook in Japan met haar merk op het gebied van zoektechnologie en social networking op de eerste plaats te komen voorbij de lokale nummer 1 Yahoo. Het land heeft de tweede grootste online advertising markt na de Verenigde Staten en de Japanners hebben het niet zo op Google na een aantal blunders die het bedrijf in het verleden in Japan heeft gemaakt rond privacy. Toch is het bedrijf terughoudend in het optuigen van een grote traditionele marketing campagne om de sympathie (en de Yen) van de Japanner te winnen.

De activiteiten die Google recentelijk in Japan heeft ontplooid lijken voorzichtig resultaat op te gaan leveren. Google is haar kennis, middelen en mensen namelijk in gaan zetten voor de wederopbouw van het land na de aardbevingen en Tsunami's. In gebieden die door de Tsunami zijn getroffen rijden nu auto's rond met camera's erop die we kennen van Googles streetview. De 9 camera's creëren panoramische digitale beelden van het rampgebied om de schade te archiveren.

En direct na de ramp heeft Google de Person Finder site opgezet die hielp om mensen te de status van hun familie en vrienden te achterhalen.
 De aardbeving met een kracht van 9.0 op de schaal van Richter die de kust van Japan's noordoostkust trof op 11 maart was voor de Japanse medewerkers van Google goed voelbaar in hun 26e verdieping van het Google kantoor in Tokio. Ingenieurs schortten hun projecten op, en binnen enkele minuten, begon een kleine groep met het werken aan wat zou uitgroeien tot de eerste van verschillende ramp-gerelateerde diensten die Google is begonnen in Japan. En twee uur na de aardbeving was de site Person Finder live.

"Iedereen kwam langs met hun laptops en ideeën over wat we nog meer konden doen", zegt Brad Ellis, een Amerikaans lid van het Tokyo team dat werkte aan de eerste versies.
 Zo kwam een ingenieur met het idee om Person Finder compatibel te maken met conventionele Japanse mobiele telefoons. Een ander stelde voor visuele updates van de trein schorsingen en vertragingen en over het verkeer en schade aan wegen aan Google Maps te koppelen. Al deze ideeën werden in de praktijk gebracht.

Op Persoon Finder, kunnen gebruikers met informatie over een vermiste persoon een bericht plaatsen waarin andere gebruikers kunnen zoeken. Omgekeerd kunnen mensen die op zoek zijn naar een vermist persoon ook een vermelding plaatsen in de hoop dat iemand met informatie die zal zien.
 
Een groot nadeel: zonder toegang tot het internet kon helemaal geen informatie worden uitgewisseld. Veel van de informatie over vermiste personen werd in plaats daarvan in de vorm van handgeschreven posters op evacuatie-centra opgehangen. Dus Google vroeg gebruikers om foto's van de posters te nemen en deze te uploaden op Google's Picasa online foto service en te delen. De onderneming zette haar hele salesteam van ongeveer 100 medewerkers in om de namen en foto's naar Person Finder te vertalen. Maar er werden zoveel namen en foto's geüpload naar Picasa dat de Google-medewerkers het niet konden bijhouden. Toen, met een snelheid die Google niet had voorzien, begonnen anonieme gebruikers vrijwillig om de namen op de foto's, met behulp van de interactieve functie van Picasa, naar Person Finder te vertalen. In de weken na de tsunami, werden meer dan 10.000 foto's verwerkt door een groep van 5.000 anonieme vrijwilligers, waardoor meer dan 140.000 personen op Person Finder konden worden toegevoegd.

De geschiedenis van Google in Japan is tot nu toe moeizaam. De Japanners waren woest vanwege de streetview auto's met hun camera's en geloofden meer in de zoektechnologie van Yahoo. Nu heeft Google juist deze 2 technologieën ingezet in dienst van de Japanse maatschappij.
Het project, waarvoor de camera-auto's is ingezet in de straten van Kesennuma, heeft tot doel om het rampgebied te voorzien van een goede inventarisatie van de schade, en om de voortgang van de wederopbouw te helpen. Andere dorpen en steden langs de kust willen ook graag van die dienst gebruik maken, ondanks de eerdere aversie tegen Google Street View.

Nobuyuki Hayashi, een IT-consultant en journalist, zegt dat Google hiermee zijn outsider imago weleens zou kunnen veranderen.
 "Ik weet niet of de gewone Japanners nu opeens massaal Google gaan gebruiken, maar een aantal van Google's diensten zijn inmiddels levenslijnen voor mensen in de ramp zone" zegt Hayashi. "Als deze diensten kunnen bijdragen aan het herstel van de regio's, zal Google haar aanwezigheid in Japan zeker versterken."