26 07


Geschreven op 26.07.2011
door : Michiel Pot

NRC Charity Award

De NRC wil niet alleen een krant voor het hoofd, maar ook voor het hart zijn. Vanuit die gedachte is het deze week begonnen met een campagne om de non-profitsector, de reclamewereld en de krant samen te brengen onder de naam NRC Charity Awards.

Vanaf deze week zal er elke dag een inzending worden geplaatst voor deze awards. De komende 3 weken is het de krant 'voor het goede doel'. Elke dag een dubbele advertentiepagina voor steeds een andere charitatieve instelling. Lezers kunnen tot en met 25 augustus op internet stemmen. Een vakjury zal dat eind augustus doen.

Gouden Giraffe
Sinds een aantal jaren mag ik plaats nemen in een andere vakjury. Namelijk de jury die Gouden Giraffe uitreikt aan het beste evenement van dat jaar in de categorie MVO. De eerste paar jaar werd de categorie 'Charity' genoemd. Maar na 2 jaar werd besloten die naam niet meer te gebruiken omdat het leek of wij onze meetlat legde langs de hoogte van het Charity gehalte. Alsof het zieligste doel zou winnen. Maar het moest natuurlijk juist gaan om de kwaliteit en het maatschappelijk rendement van het ingezonden evenement en daarom werd het neutraler klinkende 'MVO' gekozen. Nadeel daarvan is natuurlijk dat dat een enorm breed containerbegrip is.

Ook bij het beoordelen van de inzendingen van de NRC Charityawards loert dat gevaar. De doelen van de organisaties zijn allemaal goed en sympathiek. Je gunt het ze allemaal. Het is alsof ze allemaal met een collectebus voor je op een rij staan en je hebt maar 5 euro om te verdelen. Hoe maak je dan je keus? Hoe kun je ze ooit vergelijken? De ernst van het uit de wereld bannen van kinderprostitutie en die van de noodzaak van een natuurwerkdag laten zich niet met elkaar vergelijken. De vakjury zal haar keus daarom eind augustus op de meest opvallende, meest tot de verbeelding sprekende of meest efficiënte advertentie laten vallen.

Criteria
Omdat wij als lezer alleen kunnen stemmen op 'de beste', stel ik de volgende criteria voor. Wat mij betreft moet een advertentie voor een goed doel mij emotioneren (bijvoorbeeld verdrietig, blij of boos maken, ), informeren (wat, waarom, hoe kan het ontstaan?) en engageren (wat kan ik NU en MAKKELIJK doen en zorg dat ik het SNAP en GELOOF).
Veel inzendingen voldoen aan één of twee van die criteria. Vooral bij het engageren, de call-to-action, laten veel advertenties kansen liggen.

Mijn top 5:
1. I'm happy (Terre des Hommes)
2. Last minute (ZOA)
3. Dit wordt lachen (Dokters van de Wereld)
4. Adopteer een Pup (KNGF)
5. Hulde aan onze Noordzeehelden (Stichting de Noordzee)

Er kan tot 25 augustus hier gestemd worden. De door de vakjury gekozen winnaar krijgt de eerste NRC Charity Award, een onderscheiding die bestaat uit nog eens vier dubbele pagina’s advertentie, ter waarde van 214.000 euro.
Daarnaast is er de publieksprijs. Ook de winnaar van deze publieksprijs kan vier dubbele pagina’s advertentieruimte in de wacht slepen.
De winnaars worden op 8 september bekendgemaakt.

NB. Robin Good is op geen enkele wijze bij de totstandkoming van de inzendingen betrokken geweest.