17 06


Geschreven op 17.06.2011
door : Michiel Pot

Open brief aan de CEO van de NS

Geachte heer Meerstadt,
Onlangs zag en hoorde ik u tijdens het ‘Groene Theater’ praten over de NS, het bedrijf waarvan u de CEO bent.  Uw stelling was dat het vooral aan de reiziger was om in te zien hoe duurzaam de trein als vervoermiddel is. Dat is natuurlijk zo, maar het is natuurlijk aan u om het reizen per trein zo aantrekkelijk mogelijk te maken. En dan zal ik niet in de eerste plaats gaan zeuren over het kopje koffie, het krantje en WiFi.

Waar wij ons als Robin Good wel graag sterk voor zouden willen maken is wat ik zou willen noemen een meaningful loyaliteits programma. Het sluit aan bij het idee waar Ineke van Gent van GroenLinks onlangs mee kwam. Een spaarplan voor ov-reizigers. De NS zou daar nou eens mooi het voortouw in kunnen nemen. Verbazingwekkend dat het nog niet bestaat eigenlijk. Misschien heeft dat te maken met het conservatieve en degelijke karakter van de NS. De NS is van alle Nederlanders. Net als de PTT dat ooit was. Het is daarom belangrijk die emotie en perceptie bij de ontwikkeling van zo'n plan niet te onderschatten en zelfs te gebruiken. Het sluit zelfs prachtig aan bij ons idee van een meaningful loyaliteis programma. Want daar worden niet alleen de individuele deelnemers of de NS en haar commerciële partners beter van, maar daar wordt heel Nederland beter van.

Spaarpunten bij het openbaar vervoer hebben natuurlijk sowieso al een voor Nederland gunstig -want duurzaam- effect omdat het reizen met het OV nog altijd duurzamer is dan vele andere vormen van reizen. Natuurlijk moet de individuele reiziger er zelf in de eerste plaats beter van worden en waardepunten kunnen verdienen om gratis te reizen. Maar in ons plan zal de NS en haar partners de punten verdubbelen en die vervolgens ten goede laten komen aan een door de spaarder te bepalen goed doel.

In ons plan betrekken we de reiziger optimaal en faciliteert de NS een platform waar de spaarder zichzelf in kan zetten voor de maatschappij in de rol van vrijwilliger. Behalve dat de maatschappij er beter van wordt zal ook de NS dankbaar gebruik kunnen maken van een positief effect op haar door herfstblaadjes, oververhitte rails en bevroren wissels geplaagde imago. Maar dat hoeven we u als oud-marketingman niet uit te leggen.

Van dit plan worden de reizigers, de NS en haar partners en de maatschappij beter Wij zouden ze daarom Fairmiles willen noemen en komen graag een keer bij u langs om ons plan aan u te presenteren.
Met vriendelijke groeten,
Michiel Pot.